Menu
EUR

Algemene informatie



ALGEMENE INFORMATIE
Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent hoe u met het product moet omgaan. Bewaar altijd de aankoopbon want deze heeft u nodig bij een eventuele garantie aanvraag. Voor informatie kunt u ons altijd bellen op 073-6445734 of mailen naar [email protected] De garantie gaat in op de datum die op de factuur staat. Op al onze producten zit natuurlijk garantie. U heeft garantie op fabrieksfouten, materiaal fouten en productie fouten (bij accu's NIET op capaciteit verlies). U heeft geen garantie op gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde. Let altijd goed op met kinderen en water ! Gebruik zwemvesten zo voorkomt u ongelukken!

WANNEER HEB IK EEN VAARBEWIJS NODIG?
Je hebt een vaarbewijs nodig wanneer de boot sneller dan 20 km/u kan varen of langer dan 15 meter is. Als je hierboven komt moet je naast het vaarbewijs ook boot laten registreren dit is volgens de richtlijnen van het BPR (binnenvaartpolitiereglement). Maar wanneer bereik je de 20 km/u? Dat is lastig te zeggen omdat het te maken heeft met de omstandigheden zoals: gewicht bestuurder, lengte van de boot, welke motor aan de boot hangt, weer, wind en stroming. Wij adviseren dan vaak om een motor met een maximaal vermogen van 4 PK te nemen en meestal blijf je dan onder de 20 km per uur. Met een 5 PK heb je namelijk de kans om harder dan 20 km/u te varen. Word je aangehouden in Nederland omdat je vaart zonder vaarbewijs, dan kost dat € 550,-. In het buitenland kan het zomaar heel wat duurder zijn.

Hoe zit dat in andere landen van Europa?
België: Daar gelden dezelfde regels als in Nederland.
Duitsland: Wanneer de boot langer is dan 15 meter dien je een diploma te halen.
Frankrijk en Italië: Er wordt gekeken of je met je eigen boot gaat varen of een boot gaat huren.
Spanje, Ibiza en Mallorca: In deze landen heb je in de meeste gevallen vaarbewijs deel 1 en 2 nodig.
Kroatië: Voor elke boot langer dan 3 meter moet je een vaarbewijs halen.

Hoe oud moet je zijn om te mogen varen?
Je moet minimaal 16 jaar zijn om te mogen varen maar er zijn een aantal uitzonderingen:
1. Wanneer de boot sneller gaat dan 20 km/u of langer is dan 15 meter moet je 18 jaar of ouder zijn.
2. Een klein open boot korter dan 7 meter met een maximale snelheid van 13 km/u moet je 12 jaar of ouder zijn.
3. Een zeilschip korter dan 7 meter, een roeiboot, waterfiets of kano zit geen minimum leeftijd aan verbonden.
Tot je 18e krijg je een certificaat, daarna mag je het inleveren voor een vaarbewijs. Vanaf 18 jaar mag je dus varen met boten en schepen die het bewijs vereisen.

Kort samengevat is het een beetje een wazige regelgeving en kunnen wij dus onmogelijk zeggen wanneer u wel of geen vaarbewijs nodig heeft. Dit zullen wij dus ook NOOIT doen omdat het gewoon onmogelijk is.

Als u op de Nederlands binnenwateren gaat varen en harder kunt dan 20 km per uur dan moet u dus de rubberboot registreren bij de RDW. Als u de rubberboot heeft geregistreerd dan ontvangt u een registratie bewijs op creditcard formaat met daarop het registratienummer. Dit nummer moet u d.m.v. stikkers op beide kanten van de rubberboot (midden van de boot) plakken zodat het goed zichtbaar is. Voor meer info van het RDW klikt u "HIER"


WELKE MOTOR
Als je van plan bent een rubberboot aan te schaffen en er een buitenboordmotor achter wilt hangen is het erg belangrijk dat je het vermogen en gewicht van de motor goed afstemt op je boot. Daarbij zijn zowel de lengte, gewicht en vorm van de boot belangrijk. Zo kom je met een boot van 3 meter al aardig vooruit met een 2pk motor en maak je met 5pk al redelijke snelheid met een boot van deze afmeting. Als je harder gaat is het tevens handig om een (opblaasbare) kiel onder je rubberboot te hebben om je boot ook op hogere snelheden onder controle te houden. Tevens moet je er rekening mee houden dat als je met jouw combinatie (rubberboot en motor) harder gaat dan 20 kilometer per uur, dat een vaarbewijs dan verplicht is. Je kunt tegenwoordig naast verbrandingsmotoren ook elektrische buitenboordmotoren (ook wel Fluistermotor genoemd) achter je rubberboot hangen. Een consequentie van die keuze is dan natuurlijk dat je gaat varen met een brandstoftank of juist een accu mee moet nemen als je gaat varen. Ook is er de keuze tussen een kortstaart motor of een langstaart motor. Voor veel boten die een lengte van 3 meter of net iets meer hebben, volstaat een kortstaart motor. Het is wel belangrijk dat de schroef onder de boot uitkomt, dus dat hij diep genoeg ligt. Rubberboten hebben bijna altijd een kortstaart.

WELKE ACCU EN HOE GROOT
De vraag is natuurlijk altijd: hoe lang kan ik met mijn accu varen. Nu is dat afhankelijk van diverse factoren zoals de grote van de accu, elektromotor, boot, hoe hard je gaat, temperatuur en met hoeveel personen zit je erin (gewicht). Om het een beetje simpel te houden en u toch een indruk te geven hebben we hieronder een rekensom gemaakt, in de praktijk kan dat natuurlijk nogal afwijken omdat we geen rekening houden met alle boven genoemde factoren. 

Als we een semi tractie accu van 105 ah nemen en een gemiddelde fluistermotor van 30 Lbs dan ligt het gebruik tussen de 10 en 30 Ah per uur. Omdat je toch niet de hele tijd zachtjes of hard vaart, gaan we uit van gemiddeld verbruik van 20 Ah per uur (ga je harder wordt het meer en kun je korter varen, ga je zachter wordt het minder en kun je langer varen).

De Semi-tractie accu van 105 ah kan men het beste niet verder dan 50% ontladen (zie de rubriek accu gebruiksaanwijzing - onderhoud en voltage) dat geeft het volgende resultaat : 50% van 105 ah = ca. 50 ah met een verbruik van 20 ah/uur is dus 2,5 uur varen, maar als men nu met weinig gewicht en rustig vaart kun je misschien wel 5 - 6 uur varen zoveel kan dat wel afwijken.

Info van Talamex over fluistermotor

STUWKRACHT BEREKENEN (LBS / PK)
De vaarsnelheid met een gemiddelde elektromotor ligt maximaal rond de 8 km/uur. Een zwaardere motor dan in het rekenvoorbeeld wat hieronder staat zal nauwelijks of geen effect hebben. Het stroomverbruik voor een 12V elektromotor ligt op ongeveer 1 Ah per Lbs (pond) stuwkracht. Voor 24V is dit de helft. Met de rekenwijze hieronder kunnen we ongeveer bepalen welke stuwkracht minimaal nodig is. Het omrekenen van Lbs (pond) naar Kg is als volgt: 2,2 Lbs = 1 Kg. Het rekenvoorbeeld is gebaseerd op ervaring van de leverancier met een doorsnee elektromotor (0,9 Ah bij 12V) en geldt slechts als indicatie.
De vaarsnelheid kent 4 belangrijke factoren.

  1. Voor elke 20kg waterverplaatsing is minimaal 1 Lbs (pond) stuwkracht nodig.
    Deel de maximale waterverplaatsing (totaal gewicht in kg van de boot incl. passagiers, bagage, accu's, motor, etc.) door 20.
  2. Van grote invloed is de stroomlijn van de romp. Een snelle (planerende) motorboot heeft bij lage snelheid een slechte stroomlijn, tel in dat geval 20 bij.
  3. Vaargebied hoofdzakelijk open water? 10% van 1+2 bijtellen.
  4. Heeft de boot een opbouw (kajuitboot)? 10% van 1+2 bijtellen

Het totaal van 1 t/m 4 is de benodigde stuwkracht in Lbs. Als voorbeeld een planerende boot van 3.00 meter lang met 3 personen en een elektromotor met accu en met 10 kg bagage / accessoires, waarmee men ook op open water vaart.
50kg (boot) + 240kg (passagiers) + 10kg (elek.motor) + 30kg (accu) + 10Kg (bagage) = 340Kg.

1

Maximale waterverplaatsing gedeeld door 20 (340:20)

17

 

2

Snelle motorboot (bijtelling 20)

20

 

3

Vaargebied hoofdzakelijk open water (10%)

3

 

4

Geen opbouw

0

 

 

Benodigde stuwkracht (totaal van 1 t/m 4)

40 Lbs 18 Kg

We hebben het een en ander een beetje afgerond omdat het alleen maar voor een goede beeldvorming is zodat u enigszins een idee heeft van hoe te bepalen hoe zwaar (Lbs) de motor moet zijn.
2,2 Lbs = 1 kg. Stuwkracht.
De meeste fluistermotoren variëren van 30 Lbs (ca 14 kg) tot 105 Lbs (ca 45 kg) stuwkracht.
Ter vergelijking een benzine motor levert ca. 10 kg stuwkracht per PK.
Conclusie: u heeft een 40 Lbs fluistermotor nodig of een 2 Pk benzinemotor, het mag iets meer zijn maar heel veel meer heeft geen zin.

WAT BETEKENT LBS
De capaciteit van elektromotoren / fluistermotoren wordt uitgedrukt in Lbs, wat de stuwkracht (thrust in pounds) weergeeft, hieronder Lbs en PK (ongeveer) langs elkaar als vergelijking.
34 Lbs = 1,9 Pk
56 Lbs = 2,5 Pk
71 Lbs = 4,0 Pk
 

RUBBERBOOT MET AIRDECK
Mensen kiezen vooral voor een airdeck als men de boot makkelijk (ingepakt) in de auto kan leggen om er een dagje mee te gaan varen en om vervolgens aan het eind van de dag de boot weer in te pakken en mee naar huis te nemen. Bij aanschaf van een boot met opblaasbaar airdeck is het belangrijk om een goede pomp (liefst elektrisch) met instelbare druk of drukmeter te hebben. Als je de opblaasbare bodem namelijk niet goed opblaast, zal dat het vaarplezier niet ten goede komen. Met een goede pomp erbij heb je dus een goed alternatief voor een rubberboot met vlonders. Je boot is in minuten vaarklaar en je hoeft geen zware vlonders mee te nemen.
 

RUBBERBOOT MET VLONDERS
Als je van plan bent je rubberboot ergens langere tijd neer te leggen dan is het verstandig om een boot met houten of aluminium vlonders te nemen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je op een langere vakantie gaat of als je hem aan het begin van het seizoen in het water legt en aan het eind van het seizoen er pas weer uithaalt. De vaareigenschappen zijn over het algemeen beter dan bij een schip met airdeck, maar je moet er dan ook wel wat meer moeite voor doen om hem op te bouwen. Dit laatste kan er natuurlijk voor zorgen dat je je boot minder vaak meeneemt. Verder is er een ruime keuze aan vloerdelen. Deze zijn er met waaibomen houten vlonders, vloerdelen van polyester maar ook de zeer sterke 
aluminium vloeren. Kort gezegd kun je daarbij aanhouden dat hoe sterker het materiaal is, des te langer gaan je vlonders mee, maar des te zwaarder zijn ze ook om te dragen.

Hoe zet ik de rubberboot in elkaar
Hoe demonteer en vouw ik de boot weer op 

WAT IS EEN KANO
De naam “kano” is eigenlijk een verzamelnaam voor alle kano-achtigen, de kajak is er daar één van. Als je in een kano vaart, gebruik je een (steek) peddel met slechts één blad en zit je geknield. Van boven is de boot meestal helemaal open. Bij wildwatervaren is dat meestal op beide knieën en bij sprint vlak water wedstrijden zit je op één knie.

WAT IS EEN KAJAK
In een kajak daarentegen, zit je gewoon op je zitvlak met beide benen naar voren gericht, je hebt dus duidelijk een andere zithouding. Om je voort te bewegen, gebruik je in deze boot een dubbelbladige peddel. En een laatste duidelijk verschil is dat bij kajaks is dat deze door een dek vrijwel geheel gesloten zijn van boven. Er is enkel een mangat waar de opvarende in kan zitten.

WAT IS EEN RIB BOOT
De afkorting RIB staat voor de Engelse term “Rigid Inflatable Boat”. Vrij vertaald betekent dit een “stevige opblaasbare boot”. Bij dit soort boten is de bodem van een harder materiaal als polyester of aluminium dat een vaste vorm heeft. Hierop wordt vervolgens vaak een vaste stuur console geplaatst. De vaste romp heeft rondom tubes. Tubes zijn met lucht gevulde dikke opblaasbare randen, net als bij een rubberboot. Deze schepen (RIB) worden vaak op trailers vervoerd, de tubes worden dus zelden leeg gelaten. Ze zijn zeer licht van gewicht en in combinatie met de vormvaste en stijve romp en vaak een sterke buitenboordmotor met veel pk’s kunnen ze hoge snelheden behalen en zijn ze toch zeer wendbaar. Veel van deze RIB’s zijn dan ook zeewaardig speedboten. De bovengenoemde kenmerken van rib boten zorgen er voor dat dit soort rubberboten een aantal gunstige eigenschappen hebben. Zo wordt over het algemeen gesteld dat RIB’s betere vaareigenschappen hebben dan rubber boten met een opblaasbare of helemaal geen kiel. Ook qua gewicht zijn ze vaak niet eens veel zwaarder dan volledig opblaasbare bootjes. De tubes zijn altijd leeg te laten, zodat hij nog minder ruimte inneemt. Dat een rib niet helemaal in te klappen is, is natuurlijk een nadeel ten opzichte van een volledig opblaasbare rubberboot. Vervoer is het best te doen op een trailer die je achter je auto hangt.

HOE REPAREER IK EEN RUBBERBOOT
Voordat u begint met repareren, controleer je eerst het materiaal van uw rubberboot. Dat kan Hypalon of PVC zijn (in de meeste gevallen is het PVC). Om erachter te komen of uw boot van PVC is of van Hypalon kunt u het oppervlak van uw rubberboot kort opschuren. Als het oppervlak wit uitslaat en er stof ontstaat, dan is deze gemaakt van Hypalon. In alle andere gevallen is uw rubberboot van PVC.

OP ZOEK NAAR EEN LEK

  1. Pomp de rubberboot op tot een luchtdruk tussen 0,20 en 0,25 bar. Dit staat ongeveer gelijk aan 3 tot 3,6 PSI.
  2. Pak een sprayflacon gevuld met zeepsop. Of een bakje zeepsop met een kwastje en spons.
  3. Controleer eerst de ventielen en de naden. Als u daar geen vorming van bellen ziet, gebruik dan een spons en zeepsop om de rest van de rubberboot te onderzoeken.

Ontsnappende lucht zal leiden tot vorming van bellen; als u in een gebied luchtbellen ziet vormen, komt daar het lek vandaan.

LET OP! Voordat u begint met lijmen/plakken of ventiel gaat vervangen, laat u de rubberboot leeglopen.

VENTIEL LEK
1. Als het lek zich rond het ventiel bevind, bestaat de kans dat de klep slecht is gemonteerd. In dit geval moet u de klep verwijderen en het gebied waar deze is geplaatst reinigen, vervolgens de klep terugplaatsen en vastdraaien
2. Helpt stap 1 niet? Vervang dan uw ventiel, zie:

  Montage Talamex ventiel voor Rubberboten en Sup Boards

LEK IN DE NAAD
Als het lek zich bij een naad bevind, kun je dat het best lijmen met 2-componenten lijm. Het voordeel van 2-componenten lijm is dat het zelfs onderwater uithardt.

Wanneer meerdere PVC- of Hypalon “doeken” elkaar overlappen, kun je gebruik maken van een lijm-spuit met naald. Zo kom je makkelijker met lijm in kleine gaatjes.
LET OP! De lijm-spuit met naald kan alleen gebruikt worden met 1-componenten lijm.

                                         

Laat de lijm goed drogen voordat je de boot weer oppompt.

HOE PLAK IK PVC- OF HYPALON DOEK
Als de schade meer dan 75 mm is, moet er ook van binnen een patch gelijmd worden. De procedure is hetzelfde maar het is wat lastiger omdat je aan de binnenkant van de tube werkt. Hieronder volgen de stappenplannen voor het lijmen van een patch aan de binnenkant en voor een patch aan de buitenkant, dus we gaan nu uit van een 75 mm lange scheur.

BINNENKANT

  1. Markeer en knip het PVC op maat, let er op dat je dit ruim neemt. Als je aan elke kant 30 mm kan dekken zit je goed en knip het PVC in de hoeken afgerond af.
  2. Veeg met een doek het oppervlak van de patch en de luchtkamer af met de cleaner van Polymarine. Laat het wat uitdampen en veeg daarna opnieuw over het oppervlak zodat het wat plakkerig word.
  3. Vervolgens pak je de lijm. Smeer het dun op beide oppervlakken zodat het er een beetje nat uitziet en laat het dan 30 minuten drogen.
  4. Dan breng je een tweede laag aan met een kwastje. Daarna leg je met de binnenste patch een stuk polyethyleen op de lijm, zodat het kan worden opgerold en door het gat kan worden gestoken (dit voorkomt dat het op de verkeerde plaats blijft plakken). Plaats het op de juiste plek in de luchtkamer van de rubberboot en verwijder het polyethyleen. Werk vanuit het midden naar de buitenkant van de patch. Je dient ervoor te zorgen dat er geen lucht tussen de oppervlakken zit.
  5. Laat het minstens zes uur drogen.
  6. Wanneer het droog is pomp je de luchtkamer op juiste druk en controleer je of er ergens lucht vrij komt. De patch aan de binnenkant dient namelijk luchtdicht te zijn

Hoe lijm je de binnenkant?

BUITENKANT

  1. Bereid de buitenkant van de luchtkamer en de patch voor, de luchtkamer laat je leeglopen. Gebruik vervolgens afplaktape of een potlood en markeer het gedeelte op de luchtkamer waar lijm komt. Ook aan de buitenkant zorg je dat je aan elke kant 30 mm kan dekken.
  2. Dan breng je de lijm aan zoals je dat aan de binnenkant ook hebt gedaan. Belangrijk om ook weer twee lagen te smeren. Laat het de eerste laag ook weer 30 minuten drogen voordat je de tweede laag aanbrengt. Zorg dat er geen lucht tussen de oppervlakken komt te zitten.
  3. Controleer of alle randen goed vast zitten. Mocht de patch ergens niet goed blijven plakken, kun je het met een föhn of hete luchtpistool warm maken en gladstrijken.
  4. Vervolgens laat je het weer minimaal 6 uur drogen voordat je de luchtkamer weer oppompt.

Het duurt 48 uur voordat de lijm volledig is uitgehard en na 7 dagen heeft het de maximale hechtsterkte.

Buitenkant lijmen

Hoe repareer ik een rubberboot?


HOE REINIG IK EEN RUBBERBOOT?
Het is het makkelijkst om de rubberboot per gebied te reinigen. Eerst maak je bijvoorbeeld de neus schoon. Je begint met het nat maken van bijvoorbeeld de neus, dat kan gewoon met lauw water en een spons. Vervolgens spray je de cleaner op het gebied dat je nat hebt gemaakt. Je laat de cleaner ca. 60 seconden intrekken zodat het vuil kan oplossen. Zodra het begint op te lossen kun je het eventueel nog schrobben met een geschikte doek of borstel en daarna spoel je het direct af met schoon water. Deze stappen herhaal je elke keer wanneer je aan het volgende gebied begint te reinigen.

Let op: Laat de cleaner niet op de geverfde of gelakte oppervlakte staan.

Hoe gebruik je de cleaner?

Hoe gebruik je Dispel?
De Dispel van het merk Polymarine is heel makkelijk te gebruiken en verwijderd makkelijk de algenvlekken en roestvlekken. Het is een soort gel dat je aanbrengt op de roestplekken of algenvlekken, dit poets je dan voorzichtig met een fijne borstel. Dan laat je het even zitten en zodra de gel in een soort poeder veranderd veeg of spoel je het af met schoon water. Voor een perfect resultaat breng je nog poetsmiddel aan.

Hoe gebruik je dispel?

Hoe zorg je voor de perfecte afwerking van de rubberboot?
De Inflatable boat Finish dien je pas te gebruiken nadat de rubberboot of rib met de cleaner is behandeld. Zodra de rubberboot schoon is kun je de Finish aanbrengen met een zachte, droge doek. Binnen enkele minuten zal de rubberboot weer droog zijn en dan breng je de tweede laag aan. Zo geniet je maanden lang van een beschermende glanzende rubberboot! 

Let op: Breng de Finish niet aan op hete oppervlakten of in directe zon omdat het product dan te snel droogt.

 

 




RubberbootExpert

Rondenwaard 7
5236 WD 's-Hertogenbosch (Empel)
073-6445734
[email protected]

Bankrekening nummer : 1163.85.758 Rabobank
BIC : RABONL2U
IBAN : NL56 RABO 0116 3857 58
K.v.K. : 17189374
B.T.W. Nummer : NL816920850 B01
RubberbootExpert is onderdeel van B. Smetsers Beheer B.V. 
 

 

Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

0
Vergelijk
Start vergelijking

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
← Keer terug naar de backoffice    Deze winkel is in aanbouw. Eventueel geplaatste orders zullen niet worden gehonoreerd of verwerkt. Verbergen