Het is belangrijk om de buitenboordmotor goed te onderhouden. Dit is voor de levensduur van de buitenboordmotor belangrijk, maar ook voor je eigen veiligheid en degene die met je meevaren. In deze rubriek vind je informatie en tarieven van een servicebeurt voor 4-takt buitenboordmotoren van 2,5 t/m 9,9 PK. Wij adviseren de buitenboordmotor in de winter af te geven voor onderhoud omdat er in het voorjaar minder tijd is voor onderhoud en het vaarseizoen is dan afgelopen. Je hoeft dan ook niet onnodig lang te wachten zodra het vaarseizoen begint. Let op: Ook bij weinig vaaruren is onderhoud nodig!
Brandstof
Het is belangrijk om de juiste brandstof te gebruiken, zo voorkom je dat er vuil in motoronderdelen komt. Wij adviseren benzine lood vrij Euro 98 (E5) te gebruiken. E10 verouderd namelijk sneller en kan op korte termijn voor startproblemen zorgen. Daarnaast moet je opletten met oude benzine. Benzine wat langer dan een maand niet gebruikt word kan er voor zorgen dat de leidingen en eventueel de carburateur verstopt raken. Mocht je de buitenboordmotor dus voor langere tijd niet gaan gebruiken, zorg dan dat je deze leeg laat draaien of voeg Quickstor van Quicksilver toe aan de benzine. Quickstor wordt gebruikt om de benzine of diesel te stabiliseren in tanks en leidingen. De Quickstor zorgt ervoor dat de brandstof tot wel 1 jaar lang beschermt is. Zorg dus altijd voor schone benzine. De brandstofleidingen moeten wel leeg zijn voordat je de motor opbergt, dat doe je door het benzinekraantje dicht te zetten en de motor te laten lopen. De buitenboordmotor slaat af zodra de brandstofleidingen leeg zijn. Heeft de buitenboordmotor daarna toch startproblemen? Breng deze dan langs voor onderhoud.
Kleine en grote onderhoudsbeurt
We geven kleine en grote onderhoudsbeurten aan de 4-takt buitenboordmotoren van Mercury. Het is gebruikelijk om jaarlijks of bij 50 vaaruren de buitenboordmotor een kleine onderhoudsbeurt te geven. Wij adviseren bij normaal gebruik eens in de 2-3 jaar of bij 100 vaaruren de motor een grote onderhoudsbeurt te geven. In het schema hieronder zie je wat er aan de buitenboordmotor word gedaan tijdens een kleine en grote onderhoudsbeurt.
Onderhoudsbeurt 4-takt buitenboordmotoren
Werkzaamheden | Kleine beurt | Grote beurt |
Ontsteking reinigen | X | X |
Motorolie verversen | X | X |
Bougie reinigen/vervangen | X | X |
Brandstoffilter vervangen | X | X |
Staartstukolie verversen | X | X |
Anodes reinigen/vervangen | X | X |
Motorkoeling controleren | X | X |
Smeerpunten smeren | X | X |
Impeller controleren/vervangen | X | |
Oliefilter vervangen | X | |
Schakelmechanisme controleren | X | |
Motorblok controleren op lekkages | X | |
Schroef demonteren, as controleren | X |
Koelstraal
Zodra je gaat varen dien je altijd de koelstraal te controleren, dit is de waterstraal die je achter de motor ziet. Je kunt namelijk aan de koelstraal zien of de motor zichzelf koelt. Mocht je de koelstraal niet zien en de motor koelt zichzelf wel, dan kan er vuil in zitten. Je kunt dan eventueel met een satéprikker of iets dergelijks het vuil verwijderen. Het is ook belangrijk om de waterpomp impeller op tijd te laten vervangen, dit gebeurt altijd bij een grote onderhoudsbeurt of na iedere 100 vaaruren.
Motorolie
Voor de kleinere 4-takt buitenboordmotoren van Mercury t/m 9,9 pk gebruik je 4-takt olie 10W-30, dit is een hoogwaardige motorolie geschikt voor 4-takt buitenboordmotoren die 10W-30 voorschrijven. Met de originele olie heb je maximale bescherming tegen wrijving en slijtage onder alle omstandigheden. De motorolie voldoet aan alle eisen voor buitenboordmotoren, zoals vastgelegd door de NMMA (National EE Manufacturers Association). De 4-takt 10W-30 olie van Quicksilver wordt aanbevolen door Mercury.
Zelf onderhoud uitvoeren
Bij kleine buitenboordmotoren t/m 9,9 pk kun je met enige kennis het onderhoud zelf uitvoeren. Hieronder volgt een stappenplan om zeker te zijn dat je niks vergeet tijdens het onderhoud:
- Begin met het verversen van de motorolie. Voor de Mercury 4-takt buitenboordmotoren t/m 9,9 pk gebruik je 4-takt 10W-30 olie. De hoeveelheid motorolie is als volgt; bij 2,5 t/m 3,5 pk heb je ca. 300 ml nodig. Bij 4 t/m 6 pk is het ca. 450 ml en bij 8 en 9,9 pk is het ca. 800 ml. Heeft de motor een oliefilter? Vervang deze dan ook.
- Controleer de bougies. Je controleert of de contactpunten van de bougie nog goed zijn. Daarna maak je de bougie schoon en plaats je het terug. Vervang de bougie als de contactpunten zijn aangevreten of als ze niet goed meer werken. De 2,5 t/m 6 pk buitenboordmotoren zijn 1-cilinders, deze hebben 1 bougie. De 8 en 9,9 pk zijn 2-cilinders, hier zitten dus 2 bougies in. Het beste is gewoon bij een onderhoudsbeurt de bougie sowieso te vervangen.
- Daarna controleer je de brandstoffilter. Als deze vuil is, hoor je de filter te reinigen of te vervangen. In een 2,5 en 3,5 pk zit GEEN brandstoffilter.
- Dan controleer je de anodes. Deze zitten zowel in het staartstuk als in de koelkanalen van de buitenboordmotor. Wanneer de anodes voor meer dan de helft zijn weggevreten of als er sprake is van corrosie raden wij aan de anode te vervangen.
- Demonteer de propeller en vet de schroefas in met 2-4-C universeel PTFE vet. Is de propeller ernstig beschadigd of draait het niet meer gebalanceerd rond? Vervang dan ook de propeller.
- Vervolgens ververs je de staartolie. Ook de staartstuk olie afdichtingsringen hoor je te vervangen wanneer je staartolie ververst. De afdichtingsringen zorgen ervoor dat er geen staartolie zal lekken. De olie biedt maximale bescherming tegen overmatige slijtage, zelfs in aanwezigheid van water. Klik ''HIER'' om te zien hoe staartolie ververst moet worden.
- Je zorgt eerst dat alle brandstof uit de carburateur is gedraaid en daarna maak je het goed schoon.
- Wanneer er met de buitenboordmotor op zout water is gevaren, dien je het koelwatersysteem van de buitenboordmotor door te spoelen met zoet water. Dit is dus alleen wanneer je op zout water hebt gevaren!
- En als laatst smeer je alle draaipunten en vetpunten in met 2-4-C universeel PTFE vet.
Onderhoud door Rubberboot Expert
Voer je het onderhoud liever niet zelf uit? Dat is geen enkel probleem! Je kunt jouw buitenboordmotor buiten het vaarseizoen bij ons afgeven voor een onderhoudsbeurt. Hieronder een overzicht wat het gaat kosten als wij een onderhoudsbeurt geven aan de buitenboordmotor. Mochten wij tijdens het onderhoud tegen iets aanlopen wat extra kosten met zich meebrengt, nemen wij altijd eerst contact op. Wij gebruiken alleen originele onderdelen van Quicksilver en Mercury.